Home Aanpak Dieto Interieur oplossingen Merken Realisaties Contact         
Direct contact : +32(0)56/900.737
 

Blog: Een zittend beroep zou niet mogen bestaan.

Een zittend beroep zou niet mogen bestaan.

Zitten heeft een grotere impact op je lichaam dan je vermoedt. Toch kunnen we er niet meer van uit. Bewegen een basisbehoefte van de mens en toch is zitten alomtegenwoordig in ons dagdagelijkse leven.

Maar staan we soms stil bij de impact van zitten op onze gezondheid?

Te veel zitten heeft immers vele nadelige gevolgen voor onze gezondheid.

·         Bewegingsmogelijkheden raken beperkt (in de volksmond spreken we van “het lichaam dat vastzit”)

·         Fysieke klachten (nek, rug, spanning in de borst, gewrichtspijnen) zonder dat we er een duidelijke oorzaak aan kunnen linken.

·         Mentale vermoeidheid en stress

·         Minder energie doorheen de dag

·         Hormonale onbalans

 

Er bestaan vele manieren om dit in het dagelijkse leven aan te pakken, zelfs met minimale moeite.

Kurt (Zaakvoerder van Dieto Projectinrichting) verduidelijkt graag: “Alle medewerkers bij Dieto worden sinds de intrek in ons nieuw kantoor gestimuleerd om de maximale zittijd tijdens de dag te beperken. Dit doen we bijvoorbeeld door te werken aan een zit-sta bureau. Door de regel past elk een 5-tal keer per dag zijn werkhouding aan. Ook korte vergaderingen gebeuren vb vaak rechtstaand aan het white-board”.

"Zitten en rechtstaan worden vaak afgewisseld.

Bewegen hoeft niet enkel explosief of intensief, maar kan ook subtiel."

Kevin (Zaakvoerder van Move Clever) formuleert het als volgt: “Het lichaam is gemaakt om te bewegen! Meer zelfs: Het lichaam is ontworpen om te bewegen en niet om te zitten.

Daarom is het belangrijk om de zittijd zo beperkt mogelijk te houden en zo vaak mogelijk te variëren qua lichaamshouding & -positie. Dit kan door subtiele bewegingsoefeningen doelgericht te beoefenen om zo de bewegingsmogelijkheden terug te vergroten.”

Maar waar te beginnen als we ons lichaam willen “reactiveren”?

Deze 3 tips zijn van cruciaal belang:

1: Beperk uw zittijd tot een minimum (maximale zittijd: 4u per dag).

2: Breng beweging in uw lichaam met gerichte maar subtiele oefeningen die uw lichaam ten goede komen.

3: Varieer uw lichaamspositie zo veel mogelijk doorheen de dag.

Dit alles kan natuurlijk enkel binnen een aangepast kader zowel binnen als buiten de werkomgeving. Indien je een spurtje trekt op kantoor krijg je waarschijnlijk enkele vreemde blikken, maar eens rechtstaan om met een collega persoonlijk te overleggen in plaats van de telefoon te nemen heeft nog niemand kwaad gedaan!

Veel beweegplezier!

"Vergroot uw bewegingsruimte"

 

Over Dieto en Move Clever:

Move Clever heeft een holistische kijk op het lichaam en geeft een nieuwe dimensie aan bewegen. Kevin tracht de bewegingsmogelijkheid van iedere persoon te vergroten. Aan de hand van mobiliteitoefeningen synchroniseert hij alle compenenten van het lichaam terug tot 1 geheel.  Meer info: www.moveclever.be.  

Dieto is een kantoor- en projectinrichter voor de professionele klant en bekijkt de zaken vanuit een ander perspectief om zo op lange termijn waarde te creëren. Kwalitatieve materialen, merkonafhankelijkheid en persoonlijke aanpak zijn onze kernwaarden. Meer info: www.dieto.be